Barbestein (1717)
(ook Barbesteyn Barbestijn)
Kenmerken
Kenmerken
Bouw | gebouwd in 1717 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1717 tot 23/10/1735 (vergaan, Galle, Ceylon) |
Lengte | 160 voet |
Laadvermogen | 550 last (1100 ton) |
Bemanning | 220-300 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Op 18 december 1724 bereikte, via een Chinees schip, het bericht Batavia dat de scheepsboot van de Barbestein verongelukt was maar dat de bemanning behouden was. Dezelfde dag nog werd een nieuwe scheepsboot naar de Barbestein gezonden. [Dagh-register Batavia d.d. 18/12/1724].
De Barbestein is vergaan in de Baai van Galle op 23 oktober 1735 doordat het schip op een klip is gelopen vanwege het verlies van haar ankers op de buitenrede. De goederen behalve de onderlaag van salpeter en suiker zijn gered. De hele bemanning is gered. (Van 1733 en 1734 zijn geen Daghregisters van Batavia meer beschikbaar)
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
31/12/1718 | Rammekens | Batavia | 21/10/1719 | Zeeland | Michiel Landsheer | ||
over:
|
|||||||
Aankomst gelijktijdig met de Slot Aldegonde. | |||||||
01/12/1719 | Batavia | Goeree | 06/08/1720 | Delft | Andries Pijl | ||
over:
|
|||||||
Met aan boord Ds. Philippus Capelle. | |||||||
21/05/1721 | Goeree | Batavia | 24/01/1722 | Delft | Jan Kopersluis | ||
over:
|
|||||||
Bij aankomst met 291 koppen. | |||||||
31/05/1722 | Batavia | Coromandelkust | |||||
De vloot van schepen met bestemmming Coromandel en Bengalen vertrok gelijktijdig en bestond uit de Meijenburg, Barbestein en Belliet (Cormandel) en Nieuwvliet, Vis, Arendsduin en Baanman (Bengalen). | |||||||
Palliacata | Batavia | 24/10/1722 | |||||
02/12/1722 | Batavia | Rammekens | 06/07/1723 | Zeeland | Jan Kopersluis | ||
Bij vertrek met bestemming Patria bestond de retourvloot uit de schepen Barbestein, Barneveld, Bentveld, Cats, Stadhuis van Delft, Elisabeth, Haften, Johanna, Kommerrust, Stad Leiden, Loenderveen, Luchtenburg, Meijenburg, Noordbeek, Prattenburg, Uno en Valkenisse. | |||||||
over:
|
|||||||
10/02/1724 | Rammekens | Batavia | 01/09/1724 | Zeeland | Cornelis Fret | ||
over:
|
|||||||
01/12/1724 | Batavia | Rammekens | 27/07/1725 | Zeeland | Cornelis Fret | ||
over:
|
|||||||
07/11/1726 | Rammekens | Batavia | 11/07/1727 | Zeeland | Joris Vermouwe | ||
over:
|
|||||||
26/10/1727 | Batavia | Rammekens | 17/06/1728 | Zeeland | Joris Vermouwe | ||
over:
|
|||||||
28/05/1729 | Rammekens | Batavia | 14/02/1730 | Zeeland | Anthonie Klink | ||
over:
|
|||||||
17/10/1730 | Batavia | Rammekens | 13/07/1731 | Zeeland | Anthonie Klink | ||
over:
|
|||||||
14/05/1732 | Rammekens | Batavia | 10/04/1733 | Zeeland | Jan van Est | ||
over:
|
|||||||
Aankomst gelijktijdig met de Herstelling en de Jonge Willem. | |||||||
1733 | Batavia | Perzië | |||||
over:
|
|||||||
De Barbestein is met lading t.w.v. f 226.030 vertrokken naar Malabar, bewesten de Malediven om, ten einde een ontmoeting met zeerovers te voorkomen. De Barbestein moet zo spoedig mogelijk worden teruggezonden omdat het schip niet geschikt is om in Perzië over te blijven. | |||||||
Perzië | Batavia | 01/01/1735 | |||||
Met de Barbestein is 44.063 lb Kirmanse wol aangebracht. | |||||||
Cheribon | Batavia | 03/04/1735 | |||||
23/04/1735 | Batavia | Cheribon | |||||
Cheribon | Batavia | 16/05/1735 | |||||
24/07/1735 | Batavia | Colombo, Ceylon | 17/09/1735 | ||||
De Barbestein gaat samen met de Meerlust, de Ketel en Wickenburg naar Ceylon om via Ceylon te repatriëren. Aankomst van deze vier schepen op 17 en 22 september (de aankomst van de Barbestein zou ook 22 sept. geweest kunnen zijn). |
Bronnen
Bronnen
• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl] - NB: niet meer online)
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• RGP-GS205, 1988. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel IX: 1729-1737. - Den Haag: Bureau der Rijkscommissie voor Vaderlandse Geschiedenis, 1988. - 895 p., [nl] - ISBN 90-5216-001-5