Bleiswijk (1756)
(ook Bleyswijck, Bleyswijk en Blijswijck)
Kenmerken
Kenmerken
Scheepstype | spiegelretourschip |
Bouw | gebouwd in 1756 voor de Kamer van Delft op een werf in Delfshaven |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1756 tot 1777 (vergaan, Indië) |
Laadvermogen | 440 last (880 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
De Bleiswijk maakte deel uit van een vloot van zeven Oostindievaarders (vier spiegelschepen en drie kleinere schepen) die vanuit Batavia, met aan boord in totaal 700 Europese soldaten en 800 Maleiers, in oktober 1759 de rivier de Hugli in India opvoeren. De Engelsen, die de Hollanders vreesden omdat de Engelsen de opiumexport van de Hollanders, die bijna een eeuw lang het monopolie in handen hadden gehad, dreigden over te nemen. Daarom werden de schepen doorzocht. Dit werd door de Hollanders niet op prijs gesteld en zij veroverden zeven kleinere Engelse schepen die in de riviermonding lagen, namen de officieren ervan gevangen en brachten de kanons en munitie over naar
hun eigen vloot. Op 24 november eisten de Engelsen teruggave van de buitgemaakte schepen, met hun bemanning en bewapening. Die eis werd afgewezen en drie Engelse Oostindievaarders maakten zich gereed voor de strijd.
Aanvankelijk kon slechts een Engels schip (de Duke of Dorset) de strijd aanbinden omdat de wind ging liggen voordat de andere twee dichtbij genoeg waren. Later konden de andere twee ook meedoen. Twee van de kleinere Hollandse schepen vluchtten terwijl een derde schip op de kust liep. Na twee
uur felle strijd streek de Hollandse commandeur van de Vlissingen de vlag. De Bleiswijk echter weigerde zich over te geven. Onder voortdurend kanonvuur probeerde het schip naar zee te ontkomen, maar het werd onderschept en veroverd door twee Engelse oorlogsbodems, de Oxford en de Royal George, die de Oostindievaarders alsnog te hulp kwamen.
De volgende dag bonden de Engelse en Hollandse soldaten de strijd aan op de vlakte van Bedarah. In een bloederig gevecht van een half uur werden de Hollanders op de vlucht gedreven, waarmee een einde kwam aan de hoop van de VOC de Engelsen in India te kunnen verdringen.
In 1777 is de 'Bleiswijk' in Indië vergaan.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
09/04/1758 | Goeree | Batavia | 13/10/1758 | Delft | Hans Coenraads | |
over:
|
||||||
17/01/1761 | Bengalen | Goeree | 03/08/1761 | Delft | Hans Coenraads | |
over:
|
||||||
Aan de Kaap bestond de bemanning uit 100 koppen. | ||||||
05/04/1762 | Goeree | Batavia | 26/09/1762 | Delft | Bartholomeus Bigom | |
over:
|
||||||
31/10/1763 | Batavia | Goeree | 11/05/1764 | Delft | Bartholomeus Bigom | |
over:
|
||||||
07/10/1764 | Goeree | Batavia | 02/04/1765 | Delft | Bartholomew Bigom | |
over:
|
||||||
17/01/1766 | Bengalen | Texel | 14/07/1766 | Delft | Klaas Stuiver | |
over:
|
||||||
10/06/1767 | Goeree | Batavia | 26/12/1767 | Delft | Cornelis van Brattem | |
over:
|
||||||
16/05/1768 | Batavia | Texel | 04/11/1768 | Amsterdam | Hendrik Willemse | |
over:
|
||||||
05/06/1769 | Texel | Batavia | 09/01/1770 | Amsterdam | Jan Moorland | |
over:
|
||||||
29/01/1771 | Bengalen | Goeree | 09/08/1771 | Delft | Jan Moorland | |
over:
|
||||||
15/11/1772 | Rammekens | Batavia | 01/02/1774 | Zeeland | C. de Roo | |
over:
|
Bronnen
Bronnen
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9