Bredenhof (1746)
(ook Breedenhof, Breedenhoff en Bredenhoff)
Kenmerken
Kenmerken
Bouw | gebouwd in 1746 voor de Kamer van Hoorn op de VOC-werf in Hoorn |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1746 tot 06/06/1753 (vergaan, Kanaal van Mozambique) |
Lengte | 136 voet |
Laadvermogen | 425 last (850 ton) |
Bemanning | 221-250 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Op 6 mei 1748 vertrok de 'Bredenhof' voor haar eerste reis naar de Oost vanaf Texel, maar het schip liep aan de grond bij de Haaks, tezamen met de 'Lis' en de 'Hercules', en keerde op 10 mei terug bij Texel. Op 26 mei 1748 vertrok zij opnieuw en kwam 24 februari 1749 te Batavia aan.
De Bredenhof, onder kapitein Jan Nielsen, verliet in december 1752 de Zeeuwse wateren voor de derde reis naar de Oost. De Bredenhof heeft haar bestemming nooit bereikt. Het schip werd voor het laatst gezien in april 1753 bij Kaap de Goede Hoop. Op 6 juni 1753 (volgens de "Lijst" op 16 juni) liep de Bredenhof in het Kanaal van Mozambique, 13 mijl uit de kust, 1 mijl van de eilanden van Agoa, op een rif vast en is gezonken.
De ramp
Details van het vergaan
Vergaan: | 06/06/1753, op de route Kaap de Goede Hoop - Indië |
Ligging: | Mozambique; 190 km t. Z. v. Mozambique 21 km voor de kust |
Lading | 14 vaatjes Nederlandse munten uit 1752, 29 kisten met baren zilver (elke baar zilver woog 2 kilo) en een kist met 5000 gouden dukatons. |
Toedracht | Na vertrek van de Kaap op de kust van een klein eiland gelopen en vergaan. De Bredenhof, onder kapitein Jan Nielsen, verliet in december 1752 de Zeeuwse wateren voor de derde reis naar de Oost. Het schip was op weg om via Ceylon naar Bengalen te gaan, waar van het zilver roepia's zouden worden geslagen. Met deze munten moesten specerijen en zijde worden gekocht. De lading heeft haar bestemming echter nooit bereikt. Het schip werd voor het laatst gezien in april 1753 bij Kaap de Goede Hoop. Op 6 juni 1753 liep de Bredenhof in het Kanaal van Mozambique, 13 mijl uit de kust, op een rif. De schipper gooide het zilver overboord om plundering te voorkomen. Het goud werd bij de ondergang van het schip veilig gesteld. |
Berging | Een internationaal duikteam, o.l.v. de in Oost-Duitsland geboren kapitein Ernst Klaar en Clackworthy, heeft in mei 1986 het zilver boven water gehaald. |
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
26/05/1748 | Texel | Batavia | 24/02/1749 | Hoorn | Frederik Jansz. van Winsum | |
over:
|
||||||
23/04/1749 | Batavia | Texel | 01/04/1750 | Enkhuizen | Frederik Jansz. van Winsum | |
over:
|
||||||
06/10/1750 | Texel | Batavia | 26/06/1751 | Enkhuizen | Simon Rood | |
over:
|
||||||
11/10/1751 | Batavia | Rammekens | 23/07/1752 | Zeeland | Jacob van Wies | |
over:
|
||||||
31/12/1752 | Rammekens | (VERGAAN) | 06/06/1753 | Zeeland | Jan Nielson | |
over:
|
Bronnen
Bronnen
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9