Brederode (1780)
(ook Brederoode en Bredenrode)
Kenmerken
Kenmerken
Bouw | gebouwd in 1780 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in Amsterdam |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1780 tot 04/05/1785 (vergaan, Kaap Agulhas, Zuid-Afrika) |
Lengte | 150 voet |
Laadvermogen | 575 last (1150 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
In 1984 is uitgebreid speurwerk verricht naar de plaats waar het schip is vergaan. Nog geen vermelding gevonden dat het wrak ontdekt is.
De Brederode is 3 jaar opgelegd (van 1780/81 tot 1782/83) i.v.m. de Vierde Engelse oorlog (1780-1784), voordat het aan haar eerste reis kon beginnen. Op 26 juli 1783 vertrok het schip voor haar eerste reis naar de Oost vanaf Texel en zij bereikte Batavia op 13 april 1784. Op 17 augustus 1784 vertrok zij van Batavia naar China en liep hetzelfde jaar nog Canton binnen.
Op 4 mei 1785 is de 'Brederode' op thuisreis met twaalf man aan boord in de golven verdwenen bij Kaap Agulhas, ten oosten van Kaapstad. De plaats van de ramp kon destijds niet worden opgegeven door de 80 bemanningsleden die werden gered. De mannen dobberden ruim vier uur op zee in een reddingsbootje rond voor zij iemand zagen. Het enige dat kapitein Gottlieb Mulder kon melden was
dat het schip 's nachts op een voor hem onbekende klip was gelopen, nadat hij op 27 januari uit Kanton was vertrokken.
De ramp
Details van het vergaan
Vergaan: | 04/05/1785, op de route China - Kaap Agulhas |
Ligging: | Zuid-Afrika; voor Kaap Agulhas |
Lading | Porselein. |
Toedracht | Op 4 mei 1785 is de 'Brederode' op thuisreis met twaalf man aan boord in de golven verdwenen bij Kaap Agulhas, ten oosten van Kaapstad. De plaats van de ramp kon destijds niet worden opgegeven door de 80 bemanningsleden die werden gered. De mannen dobberden ruim vier uur op zee in een reddingsbootje rond voor zij iemand zagen. Het enige dat kapitein Gottlieb Mulder kon melden was dat het schip 's nachts op een voor hem onbekende klip was gelopen, nadat hij op 27 januari uit Canton was vertrokken. |
Berging | bericht d.d. 24 mei 2000: Duikers bergen porseleinen schat uit VOC-wrak JOHANNESBURG – Duikers zijn begonnen met de berging van een grote hoeveelheid waardevol porselein van het schip Brederode van de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). Het 215 jaar oude wrak ligt voor de zuidelijkste punt van Zuid-Afrika, bij Kaap Agulhas. Daar zou het schip op 5 mei 1785 op de rotsen zijn gelopen tijdens een reis met een vracht porselein van China naar Nederland. Volgens expeditieleider C. Shapiro bestaat de lading uit ongeveer 160.000 borden, bekers, kannen en ander porselein met een waarde van naar schatting 34 miljoen gulden. De schat ligt op een diepte van 65 meter ongeveer 10 kilometer uit de kust. Volgens Shapiro bestaat er door video-opnamen weinig twijfel over de identiteit van het schip. „We hebben bronzen kanonnen gezien met het VOC-monogram, waaruit blijkt dat het schip voor de Vereenigde Oost-Indische Compagnie voer.” Het expeditieteam bestaat onder meer uit medewerkers van het Maritiem Museum in Kaapstad, dat de eigendommen van de scheepslui en hun gereedschap mag houden. „Een deel van het porselein ligt er nog precies zoals het toentertijd is ingeladen. Voor een archeoloog is dit zoiets als een tijdcapsule”, aldus een museumwoordvoerder. Bericht d.d. 29 mei 2000: VOC-schat ontdekt bij Zuid-Afrika Duikers ontdekken rijke lading porcelein Voor de kust van Zuid-Afrika hebben Zuidafrikaanse en Zweedse bergers het wrak van het VOC-schip de Brederode op 65 meter diepte gevonden. De Brederode verging in 1785 toen het schip met een rijke lading aan specerijen, goud, tin en Chinees porcelein op de rotsen liep bij Kaap Agulhus 200 kilometer van Kaap de Goede Hoop verwijderd. Na jarenlang zoeken, de Zuidafrikanen begonnen al in 1982!, is nu eindelijk door duikers zekerheid gebracht dat het om de Brederode gaat. Van onder het zand hebben de duikers een scheepsbel en goed bewaard gebleven porcelein naar boven gehaald. Waarschijnlijk is door de bescherming van het zand de rijke lading aan porcelein nu goed te bergen. In het verleden hebben geborgen ladingen VOC-porcelein kapitalen opgebracht bij de bekende veilinghuizen Christies en Sotheby's. De bergingsoperatie zal waarschijnlijk zo'n drie miljoen dollar gaan kosten. Die kosten zijn nodig om bijvoorbeeld al de duikers uit te rusten met speciale verwarmde duikpakken zodat ze lange tijd beneden kunnen blijven. Bovendien zijn de duikers met behulp van een decompressiekamer aan boord van het duikschip al aan de diepte gewend waarna ze met een duikklok naar beneden gaan. Eén keer beneden werken de duikers met een gesloten circuit systeem. |
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
26/07/1783 | Texel | Batavia | 13/04/1784 | Amsterdam | Gottlieb Mulder | |
over:
|
||||||
Kanton (China) | 1784 | Amsterdam | ||||
27/01/1785 | China | (VERGAAN) | 04/05/1785 | Amsterdam | Gottlieb Mulder |
Bronnen
Bronnen
• Jörg, Christiaan J.A., 1978. Porselein als handelswaar : de porseleinhandel als onderdeel van de Chinahandel van de V.O.C., 1729-1794. - Groningen: Jörg, 1978. - 387 p., [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9