Kaneelboom (1662)
(ook Caneelboom)
Kenmerken
Kenmerken
Scheepstype | jacht |
Bouw | gebouwd in 1662 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1662 tot 18/11/1670 (vergaan, tijdens een reis van Bengalen naar Batavia) |
Lengte | 116 voet |
Breedte | 26 voet |
Holte | 10 voet |
Laadvermogen | 150 last (300 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
Vergaan tijdens een reis van Bengalen naar Batavia op 18 november 1670 (volgens DASII). Mogelijk is het schip ca 14 dagen eerder vergaan. (zie ook de Witte Leeuw; beide schepen zijn gelijktijdig vertrokken en in dezelfde storm terecht gekomen).
Op 1 februari 1671 meldt het Dagregister van Batavia dat de Kaneelboom en Witte Leeuw nog niet in Batavia verschenen zijn. Men hoopt nog dat de schepen voor een ongeluk bewaard zijn gebleven. Dat was ijdele hoop. Op 23 maart 1671 kwam in Bantam het Deense scheepje St. Joan Sento de Fegeredo (klinkt niet Deens maar zo staat het wel in het Dagregister) uit Madraspatnam aan. Dit schip bracht het bericht dat in Palliacatta (Paleacatte) vijf schepen waren aangekomen (te weten één uit Japan, de Durgerdam, de Visser, de Molenaar en de Barm uit Bengalen). Op de kust van Coromandel had op 3 november een harde storm gewoed die twee etmalen had geduurd. Enkele dagen later werd onder Palliacatta door vissers een mast, een comptoir, een stuk van het hakkebord waar een tak van een boom op uitgehouwen was alsmede een scheepsschuit, nog heel en gaaf. Er werd aan de hand van de kentekenen verondersteld dat de Kaneelboom verongelukt zou kunnen zijn. In de Generale Missiven van 2 september 1671 wordt gemeld: "De Witte Leeuw en de Caneelboom, 6 nov. uit Bengalen naar Batavia vertrokken met cargasoen van f. 376458, vnl. zijde, zijn vermoedelijk vergaan; in Paleacatte zijn wrakstukken aangedreven".
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
28/11/1662 | Wielingen | Batavia | 06/07/1663 | Zeeland | |||
over:
|
|||||||
Na aankomst in Batavia ging de Kaneelboom door naar China. | |||||||
China | Batavia | 03/03/1665 | |||||
Gelijktijdig vertrokken met de Durgerdam, Vlaardingen en Jonker die een dag eerder aankwamen. | |||||||
29/05/1665 | Batavia | Hocksieuw (China) | |||||
Tot de Chinese kust samen met de Alphen, Klaverskerke, Vlaardingen, Pegu, Zandloper en Poelsnip. De Kaneelboom en Vlaardingen waren bestemd voor Hocksieuw. Aan boord van één van deze twee schepen bevond zich koopman Constantijn Nobel. De Pegu, Zandloper en Poelsnip waren bestemd voor Quelang. | |||||||
China | Bengalen | ||||||
De Generale Missiven d.d. 30 januari 1666 melden \"de Caneelboom, komend van China met cargasoen van f. 231074, vnl. zilver en goud, passeert Malakka, waar ze nog f. 25366 aan gouden munten meekrijgt voor Coromandel\". Het lijkt er op dat Batavia niet is aangedaan. | |||||||
1666 | Ceylon | Batavia | 01/07/1666 | ||||
Samen met de Outshoorn en Erasmus die een dag eerder op de rede kwamen. | |||||||
24/11/1666 | Batavia | Makassar en De Oost | |||||
Bij vertrek met bestemming Makassar bestond de vloot, die onder commando stond van Cornelis Speelman, uit de schepen Breukelen, Brouwershaven, Doradus, Hoorn, Kaneelboom, Krab, Loenen, Nuissenburg, Onrust, Pimpel, Tholen, Veldhoen, Vlieland, Waterhoen, Zeehond en Zierikzee. | |||||||
Grote vloot van 15 schepen en 6 sloepen onder Cornelis Speelman naar de Oost (Makassar, Amboina, Banda, Ternate) om op te treden tegen Makassar. | |||||||
1668 | Makassar | Batavia | 13/05/1668 | ||||
16/06/1668 | Batavia | Makassar | 1668 | ||||
over:
|
|||||||
Bengalen | Batavia | 28/06/1670 | |||||
Geladen met salpeter, zeep, pakken fotas (om het middel gedragen vrouwenkleding, 3 of 4 keer om het lichaam geslagen, vallend tot aan de voeten), zijde atlassen ([kleedjes van] fijne zijden stof), garen en lont. | |||||||
22/08/1670 | Batavia | Bengalen | |||||
De Kaneelboom voer in een vloot samen met de jachten Durgerdam, Blauwe Visser, de fluiten Witte Leeuw, Hilversum, Spreeuw en de hoekers Vlieger en Molenaar (de Visser, Vlieger en Molenaar voeren zonder lading; de Kaneelboom was geladen met baren zilver, balken, planken en loery's (vogelsoort, vermoedelijk als geschenk aan de koning bijv.)). Volgens de instructie voor deze reis moesten de schepen bij elkaar blijven. De schipper op de Durgerdam moest de vlag voeren. | |||||||
06/11/1670 | Bengalen | (Batavia) | |||||
Samen met de Witte Leeuw vertrokken. |
Bronnen
Bronnen
• Chijs, J.A. van der (ed.), 1894. Dagh-Register gehouden int Casteel Batavia vant passerende daer ter plaetse als over geheel Nederlandts-India Anno 1665. - Batavia: Landsdrukkerij, 1894. - 443 p., [nl]
• Chijs, J.A. van der (ed.), 1898. Dagh-Register gehouden int Casteel Batavia vant passerende daer ter plaetse als over geheel Nederlandts-India Anno 1670-1671. - Batavia: Landsdrukkerij, 1898. - 530 pp., [nl]
• Dam, Pieter van, 1927. Beschrijvinge van de Oostindische Compagnie, Eerste boek, deel I. - 's-Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1927. - 772 p., [nl]
• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl] - NB: niet meer online)
• RGP-GS125, 1968. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel III: 1655-1674. - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1968. - 1007 p., [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• Stapel, F.W., 1922. Het Bongaais Verdrag. - Groningen (etc.): J.B. Wolters, 1922. [nl]