Fijenoord (1724)
(ook Fyenoord, Fijenoort, Fyenoort en Fianoord)

Kenmerken

Kenmerken

Scheepstypebrigantijn
Bouwgebouwd in 1724 voor de Kamer van Rotterdam op een werf in Rotterdam
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1724 tot 01/07/1736 (vergaan, Saldanha Baai)
Lengte75 voet
Laadvermogen80 last (160 ton)
Bemanning30 koppen

Beschrijving

Beschrijving

Bouwjaar en werf zijn onzeker.
De enige in Patria gebouwde brigantijn die voor de VOC heeft gevaren. De Fijenoord is vertrokken vanaf Goeree op 25 december 1724 voor haar eerste reis. Het schip is na aankomst in Kaap de Goede Hoop ingezet om de verbinding met de VOC-vestiging in Rio de la Goa te onderhouden. Deze vestiging is eind 1730 afgebroken en met drie schepen, nl. Zeepost, Snuffelaar en Fijenoord, zijn manschappen, handelswaar en bouwmaterialen naar Kaap de Goede Hoop gebracht.
Het schip is vergaan in de Saldanha Baai op 1 of 2 juli 1736.

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
25/12/1724 Goeree Kaap de Goede Hoop 20/05/1725 Rotterdam Jan van der Quade

Bronnen

Bronnen

• Haalmeijer, H. en D. Vuik, 2002. Fluiten, katten en fregatten : de schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, 1602-1798. - Bloemendaal: Uitgeverij Hollandia BV, 2002. - 144 p., [nl] - ISBN 90-6410-376-3
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5