Gouda (1604)
(ook Gouw)
Kenmerken
Kenmerken
Bouw | gebouwd in 1604 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in Amsterdam |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1604 tot 04/05/1612 (veroverd, Tidore) |
Lengte | ca 27 m kiel |
Laadvermogen | 130 last (260 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
Bewapening door de Heren XVII bepaald:
2 metalen stucken schietende elk 12 lb ijsers en twee van elk 5 lb ijsers; 8 sackers; 5000 lb bossecruyt
De 'Gouda' keerde vermoedelijk rond april 1606 uit Oost-Indië in Nederland terug.
Nauwelijks waren de laatste schepen behorende tot de derde equipage onder Van Caerden uitgelopen (zie onder de 'Banda') of de Heren XVII, bewust van de relatieve zwakte van de vloot, besloten tot het nazenden van de 'Gelderland' en de 'Gouda'. Beiden vertrokken weliswaar op 13 december 1606, doch de 'Gelderland' kon Wight niet bezeilen en keerde naar Vlissingen terug, waar zij strandde en verloren ging. De 'Gouda' passeerde op retour de Straat Soenda op 10 december 1608 in gezelschap van de 'Bantam', de 'Ter Veer', de 'Ceylon' en de 'Erasmus'. Laatst genoemd schip moest de vloot wegens lekkage verlaten ter hoogte van Mauritius.
Op 28 december 1610 werd Hendrik Brouwer als commandeur van 'De Rode Leeuw met Pijlen' en de 'Gouda' uitgezonden uit Texel om een betere route vanaf de Kaap de Goede Hoop naar Indie te onderzoeken. Vanaf de Kaap zeilde hij zuidwaarts tot hij tussen de 35 en 40 graden ZB terecht kwam in een gebied waar westenwinden overheersen. Voortgestuwd door deze winden koerste hij oostwaarts totdat hij zich op de hoogte van Straat Sunda meende te bevinden.
De koers werd noordwaarts verlegd en inderdaad kwam hij in vijf maanden en 24 dagen met een minimum aan doden en zieken in Bantam aan. Dit leidde ertoe dat op 4 augustus 1616 de Heeren XVII een resolutie aannamen dat deze koers voortaan gevaren moest worden.
De Gouda is veroverd door de Spanjaarden bij Tidore op 4/5/1612.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
02/07/1604 | Texel | Amsterdam | Kornelis Heinsz. Pronk | |||
25/08/1605 | Bantam | Texel | 28/04/1606 | Amsterdam | ||
13/12/1606 | Texel | Atjeh | 01/1608 | Amsterdam | Jakob Gerritsz. | |
20/11/1608 | Bantam | Texel | 09/08/1609 | Amsterdam | Jacob Gerritsz. | |
28/12/1610 | Texel | Bantam | 24/08/1611 | Amsterdam | Albert Hermansz. | |
over:
|
||||||
De vloot bestaande uit de Gouda en de Rode Leeuw met Pijlen stond onder het commando van Hendrik Brouwer aan boord van de Rode Leeuw met Pijlen. Beide schepen volgden voor de eerste keer de zuidelijke route over de 36ste zuidelijke breedtegraad; deze route zou vanaf 1616 de verplichte route worden.? |
Bronnen
Bronnen
• Booy, A. de, 1968. De derde reis van de VOC naar Oost-Indië onder het beleid van admiraal Paulus van Caerden uitgezeild in 1606, deel 1. - 's-Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1968. - 213 p., [nl]
• Bruijn, J.R. en J. Lucassen (eds.), 1980. Op de schepen der Oost-Indische Compagnie : vijf artikelen van J. de Hullu. - In: Bijdragen tot de taal-, land- en volkenkunde van Nederlandsch-Indie. - Groningen: Wolters-Noordhoff, 1980. - 174 p., [nl] - ISBN 90-6243-017-1
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9