Heinkenszand (1720)
(ook Heynkenszand, Heynkensant, Heijnkenssant en Heynkenssand)

Kenmerken

Kenmerken

Scheepstypespiegelretourschip
Bouwgebouwd in 1720 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1720 tot 1736 (afgelegd, Batavia)
Lengte160 voet
Laadvermogen575 last (1150 ton)
Bemanning220-300 koppen

Beschrijving

Beschrijving

Afgelegd in Batavia eind 1736.

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
26/06/1721 Rammekens Batavia 19/04/1722 Zeeland Cornelis Centsen
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 21/12/1721, vertrek 25/01/1722

 Bij aankomst met 222 koppen.
31/07/1722 Batavia Ceylon 1722
 De Boekenrode, Stadwijk en Heinkenszand brachten de predikanten Petrus Kalden en Johan Bernard Noordbeek en vaandrig Samuel Kumel naar Ceylon.
27/11/1722 Ceylon Rammekens 06/07/1723 Zeeland Hendrik Keizer
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 15/02/1723, vertrek 25/03/1723

30/11/1723 Rammekens Batavia 29/09/1724 Zeeland Jan Credo
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 22/06/1724, vertrek 13/07/1724

01/12/1724 Batavia Rammekens 27/07/1725 Zeeland Jan Credo
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 18/03/1725, vertrek 11/04/1725

17/01/1726 Rammekens Batavia 30/07/1726 Zeeland Hendrik Fret
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 28/04/1726, vertrek 16/05/1726

16/12/1726 Batavia Rammekens 14/07/1727 Zeeland Jacob Jongerheld
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 16/02/1727, vertrek 28/03/1727

20/05/1728 Rammekens Batavia 29/12/1728 Zeeland Nicolaas Anderson
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 24/09/1728, vertrek 13/10/1728

28/06/1729 Batavia Ceylon
19/12/1729 Ceylon Rammekens 21/07/1730 Zeeland Nikolaas Anderson
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 18/03/1730, vertrek 03/04/1730

01/06/1731 Rammekens Batavia 28/05/1732 Zeeland Jan Govaarts
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 08/01/1732, vertrek 11/02/1732

18/03/1733 [Batavia] Makassar
 In RGP 205 wordt, waarschijnlijk abusievelijk, 18 maart 1732 als vertrekdatum genoemd; op die datum was het schip nog op de uitreis.
[Makassar] Batavia 14/06/1733
 Zonder te Bima sappanhout te hebben geladen; de Middelwoud was voldoende om alle sappanhout te vervoeren. De lading bestond uit 100 last rijst van Makassar, 15 last rijst van Oost-Java, 25.084 lb peper, 1400 stuks Palembangse kadjang matten en 45.000 duigen.

Bronnen

Bronnen

• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl] - NB: niet meer online)
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• RGP-GS205, 1988. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel IX: 1729-1737. - Den Haag: Bureau der Rijkscommissie voor Vaderlandse Geschiedenis, 1988. - 895 p., [nl] - ISBN 90-5216-001-5