Korssloot (1705)
(ook Corssloot, Corsloot, Cortsloot, Kortsloot en Korsloot)
Kenmerken
Kenmerken
Naamgeving | De Korsloot is een oude natuurlijke verbinding van de Beemster met de Zuiderzee. Sinds de droogmaking van de Beemster in de 17e eeuw is de Korsloot een deel van de ringvaart van de polder Beemster. |
Scheepstype | fluitschip |
Bouw | gebouwd in 1705 voor de Kamer van Hoorn op de VOC-werf in Hoorn |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1705 tot 31/03/1722 (afgelegd, Batavia) |
Lengte | 136 voet |
Laadvermogen | 315 last (630 ton) |
Bemanning | 125-150 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Volgens DASII gebouwd in Enkhuizen.
In 1714 vertrok de 'Korssloot' voor de Kamer van Enkhuizen naar de Oost.
De Korssloot is op 31 maart 1722 in Batavia afgelegd.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
25/12/1706 | Texel | Batavia | 12/08/1707 | Hoorn | Jurriaan Wormer | ||
over:
|
|||||||
24/09/1707 | Batavia | Bantam | |||||
Bantam | Batavia | 06/10/1707 | |||||
20/10/1707 | Batavia | Bengalen | |||||
De vloot bestond uit de Zandenburg, Vaderland Getrouw, Huis ter Duinen, Arion en Kortsloot. | |||||||
Bengalen | Batavia | 18/06/1708 | |||||
22/08/1708 | Batavia | Bengalen | |||||
Bengalen | Batavia | 25/04/1709 | |||||
Samen met de Arion. | |||||||
26/06/1709 | Batavia | Deshima | 30/08/1709 | ||||
18/10/1709 | Deshima | ||||||
Op 24 oktober 1709 vertrokken van de Papenberg. | |||||||
Bengalen | Batavia | 28/08/1710 | |||||
De uit Bengalen komende schepen Standvastigheid, Arion en Korssloot waren in “slegte gesteltheyt”. | |||||||
16/01/1711 | Batavia | Texel | 03/08/1711 | Enkhuizen | Jacob Visser | ||
over:
|
|||||||
Samen met de Gamron. | |||||||
19/01/1712 | Texel | Batavia | 28/07/1712 | Enkhuizen | Stoffel Hansz. Boom | ||
over:
|
|||||||
26/11/1712 | Batavia | Texel | 18/08/1713 | Enkhuizen | Stoffel Hansz. Boom | ||
Bij vertrek met bestemming Patria bestond de retourvloot, die onder commando stond van Johannes van Steelant, uit de schepen Barneveld, Donau, Grimmestein, Kockengen, Korssloot, Leidsman, Standvastigheid, Zandenburg en Oude Zijpe. | |||||||
over:
|
|||||||
17/01/1714 | Texel | Batavia | 13/08/1714 | Enkhuizen | Pieter de Boer | ||
over:
|
|||||||
Bij aankomst met 119 koppen. | |||||||
16/11/1714 | Batavia | Texel | 06/08/1715 | Enkhuizen | Cornelis Dobbel | ||
over:
|
|||||||
01/07/1716 | Texel | Batavia | 21/04/1717 | Enkhuizen | Tijmen Potter | ||
over:
|
|||||||
Bij aankomst met 136 koppen. Volgens DAS aankomst op 20 april. | |||||||
25/05/1717 | Batavia | Bengalen | |||||
Bengalen | Batavia | 25/12/1717 | |||||
20/02/1718 | Batavia | Bantam | |||||
Om peper te halen. | |||||||
24/05/1718 | Batavia | Bengalen | |||||
Samen met de Ouwerkerk vertrokken. Rechtstreekse reis. | |||||||
Bengalen | Batavia | 12/1718 | |||||
Aankomst tussen 17 en 29 december 1718. | |||||||
28/05/1719 | Batavia | Tagal | |||||
Samen met de Horstendaal om houtwerken te halen. | |||||||
Tagal | Batavia | 24/06/1719 | |||||
Samen met de Horstendaal. Met een lading houtwerken. | |||||||
25/08/1719 | Batavia | Suratte | |||||
Samen met de Zuiderbeek en Delfland. Aan boord van één van de drie schepen bevond zich onderkoopman Willem van Beek. | |||||||
Batavia | 08/09/1719 | ||||||
Vanwege lekkage was het schip niet langer in staat haar reis naar Suratte te vervolgen en is weer teruggekeerd naar Batavia. | |||||||
19/10/1719 | Batavia | Samarang | |||||
Samen met de Rozenburg om 100 Europese soldaten te brengen. | |||||||
Samarang | Batavia | 17/11/1719 | |||||
02/04/1720 | Batavia | Samarang | |||||
De vloot bestond uit de Carthago, Westhoven, Bellevliet, Haften, Corssloot en Nederhoven. | |||||||
Samarang | Batavia | 28/05/1720 | |||||
Met een lading houtwerken. | |||||||
30/06/1720 | Batavia | Samarang | |||||
Samen met de Mossel en Engewormer. | |||||||
Samarang | Batavia | 09/08/1720 | |||||
03/09/1720 | Batavia | Bantam | |||||
Om peper te halen. | |||||||
Bantam | Batavia | 16/09/1720 | |||||
09/10/1720 | Batavia | Bantam | |||||
Om peper te halen. | |||||||
Bantam | Batavia | 26/10/1720 | |||||
24/12/1720 | Batavia | Bantam | |||||
Met aan boord Spaanse realen om peper af te halen. | |||||||
Bantam | Batavia | 09/01/1721 | |||||
Samarang | Batavia | 18/05/1721 | |||||
28/07/1721 | Batavia | Tagal | |||||
Tagal | Batavia | 27/08/1721 |
Bronnen
Bronnen
• Bruijn, J.R. en J. Lucassen (eds.), 1980. Op de schepen der Oost-Indische Compagnie : vijf artikelen van J. de Hullu. - In: Bijdragen tot de taal-, land- en volkenkunde van Nederlandsch-Indie. - Groningen: Wolters-Noordhoff, 1980. - 174 p., [nl] - ISBN 90-6243-017-1
• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl] - NB: niet meer online)
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS164, 1979. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel VII: 1713-1725. - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 837 p., [nl] - ISBN 90-247-2268-3
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• Velde, Paul van der, en Ton Vermeulen, 1990. The Deshima dagregisters : their original tables of contents : Vol. III 1700-1710 . - Leiden: Center for the History of European Expansion, 1990. - 276 p., [en]