Vasco Da Gama (1788)

Kenmerken

Kenmerken

Bouwgebouwd in 1788 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in Amsterdam
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1788 tot 1795 (gesloopt, Batavia)
Lengte150 voet
Laadvermogen575 last (1150 ton)

Beschrijving

Beschrijving

In 1790 liep de 'Vasco da Gama' Canton binnen.
In 1795 (volgens Van Eyck in 1797) is de 'Vasco da Gama' in Batavia gesloopt.

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
23/10/1789 Texel Batavia 17/06/1790 Amsterdam Hans Barendse
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 24/02/1790, vertrek 17/03/1790

Kanton (China) 1790 Amsterdam
01/12/1790 China Texel 03/07/1791 Amsterdam Hans Barendse
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 16/03/1791, vertrek 08/04/1791

17/12/1791 Texel Ceylon 21/09/1792 Amsterdam Jan van Stralen
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 17/06/1792, vertrek 10/07/1792

 Bij het vertrek van Texel werden de Buiten verwachting, Slot Kapelle, Oosthuizen, Unie en Vasco da Gama geëscorteerd door een Nederlands oorlogsschip.

Bronnen

Bronnen

• Eyck van Heslinga, E.S. van, 1988. Van compagnie naar koopvaardij : de scheepvaartverbinding van de Bataafse Republiek met de koloniën in Azië 1795-1806. - Amsterdam: De Bataafsche Leeuw, 1988. - 320 p., [nl] - 90.6707.174.9
• Jörg, Christiaan J.A., 1978. Porselein als handelswaar : de porseleinhandel als onderdeel van de Chinahandel van de V.O.C., 1729-1794. - Groningen: Jörg, 1978. - 387 p., [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9