Vlissingen (1732)
Kenmerken
Kenmerken
Bouw | gebouwd in 1732 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1732 tot 1747 (vergaan, Meob Baai, Namibië) |
Lengte | 130 voet |
Laadvermogen | 325 last (650 ton) |
Bemanning | 150-214 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Op 1 maart 1732 werd door de Heren XVII besloten dat jaar 11 nieuwe schepen te bouwen, waaronder de Vlissingen.
Op 9 januari 1747 vertrok de 'Vlissingen' vanaf Rammekens voor haar vijfde reis naar Indië. Echter tussen Patria en de Kaap is zij verloren geraakt. Zeer waarschijnlijk is het wrak teruggevonden in de Meob Baai in Namibië.
De ramp
Details van het vergaan
Vergaan: | 1747, op de route Patria - Kaap de Goede Hoop |
Ligging: | Meob Baai, Namibië |
Lading | f 50.000 |
Toedracht | Op 31 oktober 1746 was toestemming gegeven de Vlssingen van Middelburg naar de rede Rammekens te slepen waar de bemanning en de rest van de uitrusting aan boord kwam. Vlak voor vertrek werd op 29 december 50.000 gulden aan boord gebracht. De loods Pieter Joossen heeft de Vlissingen door het Kanaal geleid. Hij bleef tot de Scilly Eilanden aan boord. Kort daarna bleek het schip in slechte staat te verkeren, misschien ten gevolge van stoten op de bodem of vanwege de leeftijd. Misschien heeft het schip nog een Engelse haven aangedaan; er is nog een Engelse loods aan boord geweest. Misschien dat er ook nog reparaties zijn uitgevoerd. De Vlissingen vervolgde haar reis. Daarna is niets meer van het schip vernomen. In de Republiek ging het gerucht dat de Vlissingen was geëxplodeerd maar andere bron spraken van vermissing. Op 31 dember 1748 schreven de Gouverneur-Generaal en Raad van Indië in een brief aan de Heren XVII dat de Vlissingen niet aangekomen was. De Heren XVII gaven uiteindelijk de hoop op dat de Vlissingen nog zou opduiken. Slecht weer in mei zou de oorzaak geweest kunnen zijn voor het vergaan van de Vlissingen. |
Berging | Bruno Werz werd er door de Namibische archeoloog Dieter Noli bij geroepen om de herkomst van op het strand gevonden koperen munten te achterhalen. De VOC duiten waren 1746 gedateerd. Werz kwam na uitgebreid onderzoek tot de conclusie dat de munten van de vergane Vlissingen moesten zijn. Er zijn in zee resten van het schip teruggevonden. |
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
21/01/1734 | Rammekens | Batavia | 25/07/1734 | Zeeland | Levinus de Heere | |
over:
|
||||||
07/10/1734 | Batavia | Rammekens | 17/07/1735 | Zeeland | Jan de Roeper | |
over:
|
||||||
03/01/1736 | Rammekens | Batavia | 11/09/1736 | Zeeland | Pieter Bruis | |
over:
|
||||||
02/11/1737 | Batavia | Rammekens | 06/06/1738 | Zeeland | Pieter Bruis | |
over:
|
||||||
29/09/1738 | Rammekens | Batavia | 02/05/1739 | Zeeland | Anthonie Uiterschouw | |
over:
|
||||||
29/06/1739 | Batavia | Bengalen | Anthonie Uiterschouw | |||
Samen met de Opperdoes. | ||||||
25/11/1739 | Bengalen | Rammekens | 10/07/1740 | Zeeland | Anthonie Uiterschouw | |
over:
|
||||||
22/05/1741 | Rammekens | Batavia | 12/06/1742 | Zeeland | Huibert Tiebout | |
over:
|
||||||
01/02/1745 | Bengalen | Rammekens | 22/10/1745 | Zeeland | Huibert Tiebout | |
over:
|
||||||
09/01/1747 | Rammekens | 1747 | Zeeland | Adriaan Kakelaar | ||
141ste equipage. In het Kanaal bleek al dat het schip in slechte staat was. De Vlissingen vervolgde echter haar reis. Daarna is niets meer van het schip vernomen. |
Bronnen
Bronnen
• Dagh-Register Batavia 1739, 2010. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1739 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia, 2010. [nl] - NB: niet meer online, nu online in Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799))
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• Werz, Bruno E.J.S., 2006. The Vlissingen : A Dutch East India Company ship that perished along the Namibian shore in 1747. - In: Namibia and The Netherlands : 350 Years of Relations. - Windhoek: Embassy of the Kingdom of the Netherlands, 2006. [en] - ISBN 99916-68-53-5