Vlissingen (1732)

Kenmerken

Kenmerken

Bouwgebouwd in 1732 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1732 tot 1747 (vergaan, Meob Baai, Namibië)
Lengte130 voet
Laadvermogen325 last (650 ton)
Bemanning150-214 koppen

Beschrijving

Beschrijving

Op 1 maart 1732 werd door de Heren XVII besloten dat jaar 11 nieuwe schepen te bouwen, waaronder de Vlissingen.
Op 9 januari 1747 vertrok de 'Vlissingen' vanaf Rammekens voor haar vijfde reis naar Indië. Echter tussen Patria en de Kaap is zij verloren geraakt. Zeer waarschijnlijk is het wrak teruggevonden in de Meob Baai in Namibië.

De ramp

Details van het vergaan

Vergaan:1747, op de route Patria - Kaap de Goede Hoop
Ligging: Meob Baai, Namibië
Ladingf 50.000
ToedrachtOp 31 oktober 1746 was toestemming gegeven de Vlssingen van Middelburg naar de rede Rammekens te slepen waar de bemanning en de rest van de uitrusting aan boord kwam. Vlak voor vertrek werd op 29 december 50.000 gulden aan boord gebracht. De loods Pieter Joossen heeft de Vlissingen door het Kanaal geleid. Hij bleef tot de Scilly Eilanden aan boord. Kort daarna bleek het schip in slechte staat te verkeren, misschien ten gevolge van stoten op de bodem of vanwege de leeftijd. Misschien heeft het schip nog een Engelse haven aangedaan; er is nog een Engelse loods aan boord geweest. Misschien dat er ook nog reparaties zijn uitgevoerd. De Vlissingen vervolgde haar reis. Daarna is niets meer van het schip vernomen.
In de Republiek ging het gerucht dat de Vlissingen was geëxplodeerd maar andere bron spraken van vermissing. Op 31 dember 1748 schreven de Gouverneur-Generaal en Raad van Indië in een brief aan de Heren XVII dat de Vlissingen niet aangekomen was. De Heren XVII gaven uiteindelijk de hoop op dat de Vlissingen nog zou opduiken.
Slecht weer in mei zou de oorzaak geweest kunnen zijn voor het vergaan van de Vlissingen.
BergingBruno Werz werd er door de Namibische archeoloog Dieter Noli bij geroepen om de herkomst van op het strand gevonden koperen munten te achterhalen. De VOC duiten waren 1746 gedateerd. Werz kwam na uitgebreid onderzoek tot de conclusie dat de munten van de vergane Vlissingen moesten zijn. Er zijn in zee resten van het schip teruggevonden.

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
21/01/1734 Rammekens Batavia 25/07/1734 Zeeland Levinus de Heere
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 30/04/1734, vertrek 21/05/1734

07/10/1734 Batavia Rammekens 17/07/1735 Zeeland Jan de Roeper
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 07/01/1735, vertrek 03/03/1735

03/01/1736 Rammekens Batavia 11/09/1736 Zeeland Pieter Bruis
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 25/06/1736, vertrek 14/07/1736

02/11/1737 Batavia Rammekens 06/06/1738 Zeeland Pieter Bruis
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 02/01/1738, vertrek 18/02/1738

29/09/1738 Rammekens Batavia 02/05/1739 Zeeland Anthonie Uiterschouw
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 21/01/1739, vertrek 04/02/1739

29/06/1739 Batavia Bengalen Anthonie Uiterschouw
 Samen met de Opperdoes.
25/11/1739 Bengalen Rammekens 10/07/1740 Zeeland Anthonie Uiterschouw
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 17/02/1740, vertrek 09/03/1740

22/05/1741 Rammekens Batavia 12/06/1742 Zeeland Huibert Tiebout
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 31/10/1741, vertrek 28/02/1742

01/02/1745 Bengalen Rammekens 22/10/1745 Zeeland Huibert Tiebout
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 11/05/1745, vertrek 23/06/1745

09/01/1747 Rammekens 1747 Zeeland Adriaan Kakelaar
 141ste equipage. In het Kanaal bleek al dat het schip in slechte staat was. De Vlissingen vervolgde echter haar reis. Daarna is niets meer van het schip vernomen.

Bronnen

Bronnen

• Dagh-Register Batavia 1739, 2010. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1739 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia, 2010. [nl] - NB: niet meer online, nu online in Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799))
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• Werz, Bruno E.J.S., 2006. The Vlissingen : A Dutch East India Company ship that perished along the Namibian shore in 1747. - In: Namibia and The Netherlands : 350 Years of Relations. - Windhoek: Embassy of the Kingdom of the Netherlands, 2006. [en] - ISBN 99916-68-53-5