Kampen (1627)
(ook Campen en Camphen)
Kenmerken
Kenmerken
Scheepstype | jacht |
Bouw | gebouwd in 1627 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in Amsterdam |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1627 tot 23/10/1627 (vergaan, Needles of Wight) |
Laadvermogen | 150 last (300 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
Op 12 oktober 1627 kiest de Kampen met zes andere schepen het ruime sop richting Batavia. Het is zijn eerste reis, maar ook zijn laatste. Door een krachtige storm slaat de Kampen op 23 oktober 1627 te pletter op de verradelijke Needles bij het eiland Wight. De 160 soldaten, zeelui en kooplieden weten aan land te komen. Slechts twee kisten van de totale lading kunnen ze redden. Jacob de Duiker haalt in 1627 en 1628 2365 Reales naar boven. Door juridische touwtrekkerij blijft het daar bij tot de Kampen in 1979 opnieuw wordt gevonden. Veel is er niet over van het schip. Een nieuwe expeditie vindt tussen de wrakstukken, scherven en loodslabben zo'n 8000 munten, waaronder veel Reales, Leeuwendaalders en halve Leeuwendaalders. De Leeuwendaalder is een van de oudste zilveren 'crownsize' munten van de wereld en heeft model gestaan voor vele munten in evenzovele landen. De Leeuwendaalder is de eerste munt die autonoom door de Zeven Provinciën is geslagen. De Leeuwendaalder staat voor de onafhankelijkheid van de Zeven Provinciën die zich verzetten tegen de macht van hun Spaanse overheerser en is een teken van kracht door eenheid. Door bij uitgifte in 1575 de koers van de Leeuwendaalder 3 stuivers hoger te maken dan er aan zilver in verwerkt was, zorgde deze munt voor een deel van het kapitaal dat nodig was voor de financiering van de 80 jarige oorlog. Uniek aan de vondst in de Kampen is dat er hele en halve Leeuwendaalders zijn gevonden van maar liefst 7 verschillende provincies. Oplage van het Muntset 'De Campen' is 900 stuks; oplage van het Muntset 'De Campen II' is 350 stuks (bron: internet).
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
12/10/1627 | Texel | (VERGAAN) | 23/10/1627 | Amsterdam | |||
Bij vertrek met bestemming Indië bestond de kermisvloot uit de schepen Delfshaven, Vliegende Draak, Kampen, Nassau, Terschelling, Ter Veere, Vlieland, Vlissingen, Wieringen, Prins Willem en Zeeburg. |
Bronnen
Bronnen
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5