Snoeper (1677)
(ook Snobber)
Kenmerken
Kenmerken
Naamgeving | ook de Jonge Snoeper, ook Snobber; een ander woord voor Snoeper is Snobber. |
Scheepstype | galjoot |
Bouw | op een werf in Amsterdam, gehuurd door de Kamer van Amsterdam |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1677 tot 04/02/1701 (afgelegd, Batavia) |
Beschrijving
Beschrijving
Gehuurd in 1677. De Snoeper is op 4 februari 1701 in Batavia afgelegd.
Schipper Barend Fokkesz. is een beroemde persoonlijkheid. De Fries heeft zichzelf met zijn schip verhuurd aan de VOC. De zeeman staat er om bekend dat hij bij ieder weertype met volle zeilen bleef zeilen. Om te voorkomen dat zijn masten zouden afbreken had hij de masten verstevigd met ijzeren stangen. Gevolg was dat hij in 1678 in een recordtijd de reis naar Indië maakte. Dat record leverde hem een standbeeld op op het eiland Kuiper bij Batavia, in 1808 vernietigd door de Engelsen.
De snelle reis van Barend Fokkesz. vormde één van de voedingsbodems voor de legende van de Vliegende Hollander. Er moesten immers bovennatuurlijke krachten in het spel zijn. In diverse versies van de legende wordt hij ook wel Bernard Fockesz. of Berend Fokke genoemd. Wij gaan hier niet verder in op de legende van de Vliegende Hollander in. Wie hierover meer wil weten verwijzen wij naar het boek van Graddy Boven.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
03/11/1677 | Texel | Batavia | 10/04/1678 | Amsterdam | Barend Fokkesz. | ||
over:
|
|||||||
Zeer snelle reis van slechts 158 dagen, waarbij inbegrepen de 9 dagen durende tussenstop aan de Kaap. | |||||||
21/12/1678 | Batavia | Amsterdam | 10/05/1679 | Amsterdam | Barend Fokkesz. | ||
over:
|
|||||||
17/11/1688 | Texel | Batavia | 03/06/1689 | Amsterdam | Albert Barendsz. Fokkes | ||
over:
|
|||||||
Bij aankomst 15 koppen aan boord. | |||||||
11/07/1689 | Batavia | Straat Soenda | |||||
over:
|
|||||||
Straat Sunda | Batavia | 10/09/1689 | |||||
29/12/1689 | Batavia | Texel | 1690 | Amsterdam | |||
over:
|
|||||||
23/03/1695 | Texel | Amsterdam | Simon Harmensz. | ||||
over:
|
|||||||
Volgens DAS was de schipper Simon Harmensz.; in een akte van notaris Joan Hoekeback dd 21-12-1699 Simen Harmense Boon. In maart 1696 is de schipper ter hoogte van Goa overleden en opperstuurman Harmen Pieterse Mastricht wordt dan bevorderd tot schipper [pers.med. Buning dd 20-08-2020]. Harmen Maastrigt was in 1683 nog onderzeilmaker op de Post [VOC Opvarenden]. | |||||||
17/02/1697 | Gale (Ceylon) | Patria | |||||
Bij vertrek bestond de retourvloot uit de schepen Assendelft, Oosterland, Huis Overrijp, Sion, Snoeper en Waterman. | |||||||
Op 15 februari lag de Snoeper met de overige schepen van de retourvloot klaar voor vertrek naar Patria. Dit is kennelijk niet gebeurd want op 12 december 1697 kwam het schip in Batavia aan. | |||||||
Ceylon | Batavia | 12/12/1697 | |||||
31/12/1697 | Batavia | Bantam | |||||
Bantam | Batavia | 11/01/1698 | |||||
25/02/1698 | Batavia | Cheribon | |||||
Om hout te halen. | |||||||
Cheribon | Batavia | 19/03/1698 | |||||
04/04/1698 | Batavia | Bantam | |||||
Met "eenige kleeden voor den Sulthan en rijxbestierder". | |||||||
Bantam | Batavia | 13/04/1698 | |||||
Bantam | Batavia | 20/04/1698 | |||||
21/04/1698 | Batavia | Bantam | |||||
Bantam | Batavia | 27/04/1698 | |||||
29/06/1698 | Batavia | Cheribon | |||||
Cheribon | Batavia | 19/07/1698 | |||||
30/09/1698 | Batavia | Malakka | |||||
Als begeleiding van de twee nieuwe chiampans Pera en Queda, samen met de sloep Gerechtigheid. | |||||||
Malakka | Batavia | 23/11/1698 | |||||
Samen met de Gerechtigheid. | |||||||
20/12/1698 | Batavia | Cheribon | |||||
Cheribon | Batavia | 22/02/1699 | |||||
16/05/1699 | Batavia | Sourabaija | |||||
over:
|
|||||||
Japara | Batavia | 28/06/1699 | |||||
13/08/1699 | Batavia | Cheribon | |||||
Cheribon | Batavia | 04/09/1699 | |||||
Straat Sunda | Batavia | 16/01/1700 | |||||
Met de brieven van de Merestein en Overrijp. |
Bronnen
Bronnen
• Boven, Graddy, en Arne Zuidhoek, 2006. In de schaduw van de Vliegende Hollander. - Zaltbommel: Uitgeverij Aprilis, 2006. - 96 p., [nl] - ISBN 90-5994-092-X
• Dagh-Register Batavia 1689, [s.a.]. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1689 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - [s.l.]: Arsip National Republik Indonesia, [s.a.]. [nl]
• Dagh-Register Batavia 1697, [s.a.]. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1697 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - [s.l.]: Arsip National Republik Indonesia, [s.a.]. [nl]
• Dagh-Register Batavia 1698, [s.a.]. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1698 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - [s.l.]: Arsip National Republik Indonesia, [s.a.]. [nl]
• Dagh-Register Batavia 1699, [s.a.]. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1699 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - [s.l.]: Arsip National Republik Indonesia, [s.a.]. [nl]
• Dagh-Register Batavia 1700, [s.a.]. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1700 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - [s.l.]: Arsip National Republik Indonesia, [s.a.]. [nl]
• Dagh-Register Batavia 1701, [s.a.]. Daghregister van ‘t Casteel Batavia van het jaar 1701 : verkorte inhoud in pdf-bestand. - [s.l.]: Arsip National Republik Indonesia, [s.a.]. [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• Werz, Bruno E.J.S., 2004. 'Een bedroefd, en beclaaglijck ongeval' : de wrakken van de VOC-schepen Oosterland en Waddinxveen (1697) in de Tafelbaai. - Zutphen: Walburg Pers, 2004. - 206 p., [nl] - ISBN 90-5730-285-3