Vianen (1626)
Kenmerken
Kenmerken
Bouw | gebouwd in 1626 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in Amsterdam |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1627 tot 14/11/1629 (vergaan, Straat Soenda) |
Laadvermogen | 200 last (400 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
In 1628 vertrok de Vianen als naschip uit Batavia maar moest vanwege slechte belading terugkeren. Toen het schip weer kon vertrekken kon zij vanwege de inmiddels ingetrede westmoesson niet meer door Straat Sunda komen en kreeg het schip toestemming om te varen langs het oosten van Java, tussen Java en Bali door. De Vianen kon vanwege de wind geen westelijke koers varen en verzeilde op ongeveer 21° ZB op de Australische westkust, naar de schipper van de Vianen Gerrit de Wittsland genoemd. Het schip stootte op een rif en raakte lek maar door een deel van de lading overboord te zetten en flink te pompen bleef het schip drijven en kon uiteindelijk Mauritius bereikt worden.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
19/03/1627 | Texel | Batavia | 08/10/1627 | Amsterdam | ||
over:
|
||||||
06/01/1628 | Batavia | Goeree | 08/11/1628 | Amsterdam | Gerrit de Wit | |
over:
|
||||||
07/05/1629 | Texel | (VERGAAN) | Hoorn | Albert Dirksz. | ||
over:
|
Bronnen
Bronnen
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9