Vredenburg (1666)
(ook Vredenburgh)

Kenmerken

Kenmerken

NaamgevingBuitenplaats Vredenburgh (1647) in de Beemster is gebouwd in opdracht van De Amsterdamse koopman Frederick Alewijn.
Scheepstypefluitschip
Bouw op een werf in Amsterdam, aangekocht door de Kamer van Amsterdam
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1667 tot 07/06/1670 (vergaan, Poulo Tioman)
Laadvermogen80 last (160 ton)

Beschrijving

Beschrijving

Op 7 juni 1670 is de Vredenburg ongeveer 17 mijl van Poulo Tioman verbrand en gezonken
waarbij 16 compagniesdienaren en één Tonkinder omkwamen. Het ongeluk was ontstaan door het doorbranden van de kombuis. De brand bereikte het ruim en de salpeter en was onblusbaar geworden. Twintig compagniesdienaren, waaronder de schipper, en drie Tonkinders wisten zich met moeite in de boot in veiligheid te brengen en Ligor te bereiken. Vandaar zijn ze met het jachtje Wiltenburg in Malakka aangekomen [Dagh-register Batavia, 26/10/1670].

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
13/12/1667 Texel Colombo (Ceylon) 09/07/1668 Amsterdam
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 06/04/1668, vertrek 27/04/1668

Bengalen Batavia 02/02/1670
23/05/1670 Batavia (Tonkin) Pieter Cornelisz Huys
 Samen met de Pitoor.

Bronnen

Bronnen

• Chijs, J.A. van der (ed.), 1898. Dagh-Register gehouden int Casteel Batavia vant passerende daer ter plaetse als over geheel Nederlandts-India Anno 1670-1671. - Batavia: Landsdrukkerij, 1898. - 530 pp., [nl]
• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl] - NB: niet meer online)
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5