Zaandam (1628)
(ook Saardam, Saerdam en Sardam)
Kenmerken
Kenmerken
Scheepstype | jacht |
Bouw | gebouwd in 1628 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in Amsterdam |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1628 tot na 1631 |
Lengte | 36 m. |
Laadvermogen | 250 last (500 ton) |
Beschrijving
Beschrijving
De Zaandam (Saerdam) maakte deel uit van de kermisvloot o.l.v. de Batavia die op 28 oktober 1628 zee koos (waarbij de Batavia aan de grond liep en pas de volgende dag toen zij weer vlot geraakt was, de overige schepen kon volgen). De vloot bestond uit de Batavia, Buren, Dordrecht, 's-Gravenhage, Assendelft, Kleine David en Zaandam (Saerdam). Later voegde de Galiasse zich bij deze vloot.
Voer in juni 1629 vanuit Batavia uit om hulp te bieden aan overlevenden van de gestrandde 'Batavia'.
Op 4 januari 1636 wordt in de Generale Missiven geschreven: "Nogh omtrent een jaer ten langsten sullen 't connen gacnde houden 't Waepen
van Delft, Ter Tholen, Buren, Der Goes, Assendelft, Sardam, den Brack ende de inlandse jaghten de Sterre, Mocha, Manila ende Batavia.". Dus waarschijnlijk is de Sardam tot 1636 of 1637 in gebruik geweest.
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | ||
![]() |
28/10/1628 | Texel | Batavia | 07/07/1629 | Amsterdam | ||
Bij vertrek met bestemming Indië bestond de kermisvloot, die onder commando stond van Francisco Pelsaert, uit de schepen Assendelft, Batavia, Buren, Kleine David, Dordrecht, Galiasse, 's- Gravenhage en Zaandam. | |||||||
![]() |
15/07/1629 | Batavia | Houtman Abrolhos | 17/09/1629 | |||
De in allerijl geloste 'Saerdam' vaart met 26 man bemanning op 15 juli uit om lading en overlevenden van de Batavia te redden. Het schip bereikt door slechte weersomstandigheden en omdat de posite van het wrak verkeerd was ingeschat pas 17 september de Abrolhos. | |||||||
![]() |
15/11/1629 | Houtman Abrolhos | Batavia | 05/12/1629 | |||
![]() |
02/08/1631 | Batavia | Fort Zeelandia (Taiwan) | 14/09/1631 | |||
![]() |
26/10/1631 | Fort Zeelandia (Taiwan) | China | ||||
Op 26 oktober 1631 vertrok de Saardam, samen met de Zeeburg, Wieringen, Katwijk en Saardam, van Zeelandia naar buiten om op de rede te wachten op gunstig weer om naar China te vertrekken. De volgende dag vertrokken de schepen richting China maar 's-avonds moesten zij vanwege ongunstige en harde wind alweer ankeren bij het Roverseiland. De Saardam verloor evenals de Zeeburg en Wieringen een anker. Pas op 5 november konden de vier schepen weer vertrekken. | |||||||
![]() |
29/01/1632 | Fort Zeelandia (Taiwan) | Batavia |
Bronnen
Bronnen
• RGP-GS104, 1960. Generale Missiven van Gouverneurs-Generaal en Raden aan Heeren XVII der Verenigde Oostindische Compagnie : Deel I: 1610-1638. - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1960. - 782 p., [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS195, 1986. Dagregisters van het kasteel Zeelandia, Taiwan, 1629-1662; deel 1: 1629-1641. - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1986. - 548 p., [nl] - ISBN 90-689-00-595
• Roeper, Vibeke, 2002. De schipbreuk van de Batavia 1629. - Zutphen: Walburg Pers, 2002. - 253 p., [nl] - ISBN 90-5730-234-9