Zuid-Holland (1619)

Kenmerken

Kenmerken

Bouwgebouwd in 1619 voor de Kamer van Amsterdam op een werf in Amsterdam
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1619 tot na 1628 (afgelegd)
Laadvermogen300 last (600 ton)

Beschrijving

Beschrijving

Na haar eerste reis naar Indië bleef de Zuid-Holland in die wateren.

Op 29 juli 1627 melden de Generale Missiven "Z.-Hollant loopt seer nae 't eynde ende is langer niet bequaem om van der hant te gaen".

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
10/05/1620 Texel Jacatra 27/05/1621 Amsterdam Meeuwis Sandersz
26/11/1624 Suratte Gamron (Perzië) 23/12/1624 Willem Jacobsz. Coster
 46 stukken geschut
10/06/1626 Batavia Hirado (Japan) 12/08/1626
 Rechtstreeks. Met een lading Nederlands laken. In Japan zou het schip gerepareerd worden omdat er in Bataviagebrek aan timmerlieden was en er daar veel schepen waren die gerepareerd moesten worden.
20/02/1627 Hirado (Japan) Batavia 19/03/1627
10/07/1627 Batavia Jambi
 Samen met de Hazewind en Fortuin.
26/07/1628 Batavia Siam 1628
 Samen met de \"Oud Mauritius\" om rijst te halen.

Bronnen

Bronnen

• Coolhaas, W.Ph., 1962. Pieter van den Broecke in Azië : deel I. - 's-Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1962. - 434 p., [nl]
• Heeres, J.E. (ed.), 1896. Dagh-Register gehouden int Casteel Batavia vant passerende daer ter plaetse als over geheel Nederlandts-India Anno 1624-1629. - 's-Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1896. - 417 pp., [nl]
• Mulder, W.Z., 1985. Hollanders in Hirado, 1597-1641. - Haarlem: Fibula-Van Dishoeck, 1985. - 301 p., [en] - ISBN 90-228-3889-7
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5