Eendracht (1615)
(ook Eendragt en Eendraght)

Kenmerken

Kenmerken

Scheepstypefluitschip
Bouwgebouwd voor de Kamer van n.v.t.
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1615 tot (na) 1616

Beschrijving

Beschrijving

Afkomstig van de Australische Compagnie; geconfisceerd.
Isaac le Maire hoopte met zijn Australische Compagnie het Zuidland te ontdekken en op slimme manier het monopolie van de VOC te kunnen omzeilen. De Eendracht en de Hoorn vertrokken op 14 juni 1615 onder Isaac's zoon Jacob le Maire en Willem Cornelisz Schouten. De instructie was dat als een route naar de Stille Oceaan zuidelijker dan Straat Magellaan naar de Stille Oceaan niet gevonden zou worden, de schepen niet door de Straat Magellaan zouden mogen varen. Op kusten waar de VOC een vestiging had mocht niet gehandeld worden. Maar Isaac Le Maire gaf ook nog een geheime instructie mee die inhield dat, eenmaal aangekomen in Indië de bewindvoerders overtuigd moesten worden dat zij het monopolie van de VOC niet hadden geschonden omdat ze niet via Kaap de Goede Hoop of de Straat Magellaan waren gevaren. Gouverneur-Generaal moest ingepalmd worden en dat ging zelfs zover dat Jacob de hand van een van zijn dochters moest vragen.
De reis werd gemaakt en de route langs Kaap Hoorn werd inderdaad gevonden, maar het nieuwe handelsgebied Zuidland niet.
Na vertrek van beide schepen uit Patria kwam de VOC achter de werkelijke plannen van Lemaire en stuurde de instructie naar Batavia dat zodra de schepen daar aangekomen waren, zij geconfisceerd moesten worden. Dat is gebeurd en Willem Schouten en Jacob Lemaire werden naar Nederland teruggestuurd. Jacob Lemaire overleed tijdens die reis.

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
14/06/1615 Texel Ternate 17/09/1616 Austr. Comp. Willem Kornelisz. Schouten

Bronnen

Bron

• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5