Hollandia (1742)
Kenmerken
Kenmerken
Scheepstype | spiegelretourschip |
Bouw | gebouwd in 1742 voor de Kamer van Amsterdam op de VOC-werf in Amsterdam |
Gebruik | in gebruik bij de VOC vanaf 1743 tot 13/07/1743 (vergaan, Gunner Rock, Scilly Islands) |
Lengte | 150 voet |
Laadvermogen | 575 last (1150 ton) |
Bemanning | 276 koppen |
Beschrijving
Beschrijving
Zusterschip van de 'Amsterdam 1748', 45 meter klasse.
Op 3 juli 1743 van Texel vertrokken voor de eerste reis naar Batavia, met 276 zeelieden en soldaten en een onbekend aantal passagiers aan boord, waaronder de broer en familie van de net aangestelde gouverneur-generaal Van Imhoff [de "Lijst"]. De geldschat aan boord wordt geschat op 129.700 gulden. De route ging via het Kanaal maar i.p.v. daarna zuidwestelijk aan te houden, de Atlantische Oceaan opvarend, schijnt zij WNW te hebben gekoerst. Misschien hebben mist en slecht zicht de kapitein er toe gebracht bij Land's End de kust te volgen, waardoor hij noordelijk van de Scilly Eilanden uitkwam i.p.v. ten zuiden daarvan. Daarna wending naar het zuiden maar te vroeg zodat het schip in een rechte lijn lag met een van de verradelijkste scheepsvallen, de half onder water liggende Gunner Rock in Broad Sound bij St. Agnes Eiland. In de nacht van 13 juli stootte het schip tegen de rots die haar bodem indrukte. Hulp kon door de eilandbewoners niet geboden worden, na een salvo kanonvuur, want het was te ver in zee en dus te gevaarlijk. Het schip zonk vrij snel en er waren geen overlevenden. Er is destijds niets geborgen.
In september 1971 is het wrak ontdekt door Rex Cowan: de houtconstructie was verloren gegaan maar de voornaamste delen van de inhoud van het schip lagen nog op de zeebodem.
De ramp
Details van het vergaan
Vergaan: | 13/07/1743, op de route Texel - Indië |
Ligging: | Scilly Eilanden; voor St. Agnes |
Lading | Zilveren muntgeld. De geldschat aan boord wordt geschat op 129.700 gulden. |
Toedracht | Bij het eiland St. Agnes. In de nacht van 13 juli stootte het schip tegen de rots die haar bodem indrukte. Hulp kon door de eilandbewoners niet geboden worden, na een salvo kanonvuur, want het was te ver in zee en dus te gevaarlijk. Het schip zonk vrij snel en er waren geen overlevenden. |
Berging | Bij de ramp geprobeerd door John Lethbridge, zonder succes. In september 1971 is het wrak ontdekt door Rex Cowan: de houtconstructie was verloren gegaan maar de voornaamste delen van de inhoud van het schip lagen nog op de zeebodem. 35.000 zilveren munten gevonden. |
Reizen
Reisgegevens
vertrek op | van | naar | aankomst op | kamer | schipper | |
03/07/1743 | Texel | (VERGAAN) | 13/07/1743 | Amsterdam | Jan Kelder |
Bronnen
Bronnen
• NA-1.11.01.01-551, [s.a]. Lijst van alle zoodanige Schepen in soorten als bij de Generale Oostindische Compagnie
zijn gemaekt oft gekocht als gehuurt alsmede waer oft de zelfde zijn agter gebleven ofte verongelukt als genoomen en verbrand, vermist of afgelegt. - [s.a]. - 228 folio's, [nl] - Nationaal Archief, 1.11.01.01 inv.nr. 551 Aanwinsten eerste afd. 1891, 19E
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5