Prins Willem (1650)

Kenmerken

Kenmerken

Replica van de Prins Willim bij de werf op
22 juni 1985. ©1985 de VOCsite

Scheepstypespiegelretourschip
Bouwgebouwd in 1650 voor de Kamer van Zeeland op de VOC-werf in Middelburg
Gebruikin gebruik bij de VOC vanaf 1650 tot 11/02/1662 (vergaan, Brandon (Madagaskar))
Lengte181 voet
Breedte14,32 m.
Diepgangbijna 4 m.
Laadvermogen600 last (1200 ton)
Bewapening24, later 40 kanons

Beschrijving

Beschrijving

Waarschijnlijk is dit het grootste (51 (68 oa) m) spiegelretourschip dat ooit door de VOC werd gebouwd. De Prins Willem (of Prins Willim) is gebouwd onder leiding van scheepstimmerman Cornelis Spelderman. Het schip was 68 meter lang en de twee hoofdmasten 54 meter hoog. Een replica van dit schip heeft jarenlang in het openlucht museum Oranda Mura, Holland Village, in de baai van Omura bij Nagasaki in Japan gelegen en kwam daarna naar Nederland en kreeg het een mooie plaats in de Museumhaven Willemsoord in Den Helder. Op 30 juli 2009 is de replica door brand volledig verwoest (zie hiervoor onze aparte pagina).

In 1649 werd de Prins Willem in Middelburg op stapel gezet. Op 5 mei 1651 is de Prins Willem voor zijn eerste reis naar Indië vertrokken. Als gevolg van het uitbreken van de Eerste Engelse Oorlog (1652-1654) werd het schip na thuiskomst van de eerste reis naar Indië in Patria omgebouwd en bewapend met 40 kanonnen, i.p.v. de oorspronkelijke 24 kanonnnen, en werd zij bij gebrek aan oorlogsschepen gedurende drie maanden toegevoegd aan de oorlogsvloot. In die hoedanigheid nam zij in 1652 deel aan de Slag bij Duins. Zij diende tijdens die slag zelfs korte tijd als admiraalsschip van Witte de With. De admiraal was echter niet tevreden over de wendbaarheid en snelheid van de koopvaarder. Na de slag werd de zwaar beschadigde Prins Willem weer teruggegeven aan de VOC en werd zij weer hersteld en omgebouwd tot retourschip, waarbij de zware bewapening gehandhaafd bleef.

De retourvloot van zeven schepen, bestaande uit de Wapen van Holland, de Prins Willem, de Vogel Phoenix, Arnhem, Maarsseveen, Prinses Royal en de Gekroonde Leeuw, had grote moeite om tegen de westmoesson in Straat Soenda te bereiken nadat zij op 23 december 1661 van Batavia vertrokken was. Na inspectie van de vloot konden de schepen vertrekken en op 5 januari werd de Indische Oceaan bereikt waar de vloot de wind mee kreeg. De reis verliep voorspoedig maar desondanks bleven de slechtere zeilers toch achter en raakte de vloot uit elkaar. De groep schepen waar de Prins Willem deel van uitmaakte is op 11 februari door een zware storm getroffen. Drie schepen (de Wapen van Holland, de Gekroonde Leeuw en de Prins Willem) vergingen diezelfde dag nog (op 25/26°ZB). De volgende dag, 12 februari 1662, is ook de Arnhem vergaan bij St. Brandon (Cargados Carajos ondiepten), een groep atollen en riffen ca 120 mijl ten NO van Mauritius (zie Arnhem 1654).

Reizen

Reisgegevens

  vertrek op van naar aankomst op kamer schipper
04/05/1651 Wielingen Batavia 30/10/1651 Zeeland
 

over:
• St. Vincent; aankomst 21/06/1651
• Kaap de Goede Hoop is niet aangedaan

19/12/1651 Batavia Wielingen 28/06/1652 Zeeland
 

over:
• St. Helena
• Kaap de Goede Hoop is niet aangedaan

11/05/1653 Wielingen Batavia 31/12/1653 Zeeland
 

over:
• I. Fernandes
• Kaap de Goede Hoop is niet aangedaan

06/02/1654 Batavia Wielingen 31/08/1654 Zeeland
 

over:
• St. Helena

 Volgens Ketting vertrekdatum 17 februari 1653.
01/01/1655 Wielingen Batavia 14/07/1655 Zeeland
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 12/04/1655, vertrek 10/05/1655

23/08/1655 Batavia Pipely (Beng.) 27/09/1655
18/11/1655 Pipely (Bengalen) Batavia 05/01/1656
23/03/1656 Batavia Jambi 14/04/1656
Jambi Batavia 31/08/1656
04/12/1656 Batavia Wielingen 18/07/1657 Zeeland
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 21/02/1657, vertrek 08/03/1657
• St. Helena

25/01/1658 Wielingen Batavia 12/09/1658 Zeeland
 

over:
• Torbay
• St. Vincent
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 17/06/1658, vertrek 05/07/1658

 Tijdens de tussenstop te St. Vincent deserteerde één man. Van alle reizen die VOC-schepen gemaakt hebben had deze reis het grootste aantal opvarenden, namelijk 463 (volgens Ketting) koppen.
05/11/1658 Batavia Oost-Java
Java's Oostkust Batavia 10/01/1659
 Met een lading hout.
01/05/1659 Batavia Paliacatta (Coromandel) 21/06/1659
30/07/1659 Paliacatta (Coromandel) Batavia 03/09/1659
 

over:
• Masulipatnam (Coromandel)

 Vertrekdatum ca. 30 juli.
18/12/1659 Batavia Wielingen 10/07/1660 Zeeland Daniel de Loper
 Bij vertrek met bestemming Patria bestond de retourvloot uit de schepen Arnhem, Dordrecht, Wapen van Holland, Slot van Honingen, Parel, Prinses Royaal, Westfriesland, Prins Willem en Zeepaard.
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 02/03/1660, vertrek 20/03/1660

 Volgens Ketting is de aankomstdatum 10 juni 1660
10/01/1661 Wielingen Batavia 10/09/1661 Zeeland
 

over:
• Kaap de Goede Hoop; aankomst 09/06/1661, vertrek 29/06/1661

 Ook deze reis vervoerde de Prins Willem een zeer groot aantal opvarenden, namelijk 409 koppen. Op 7 februari 1661 vertrok de Prins Willem opnieuw van de Wielingen. Tijdens de reis werd er een kind geboren.
23/12/1661 Batavia (VERGAAN) 11/02/1662 Zeeland Adriaan van Leene
 Bij vertrek met bestemming Patria bestond de retourvloot, die onder commando stond van Arnold de Vlaming van Oudshoorn, uit de schepen Arnhem, Wapen van Holland, Gekroonde Leeuw, Maarsseveen, Maarsseveen, Phoenix, Prinses Royaal en Prins Willem.
 De Prins Willem is op 25/26°ZB vergaan tijdens een zware storm op 11 februari 1662 bij het eiland Brandon (Madagaskar) in de Indische Oceaan.

Bronnen

Bronnen

• Ketting, Herman, 1979. Prins Willem : Een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder. - Bussum: De Boer Maritiem, 1979. - 184 p., [nl] - 90-228-1986-8
• Lohanda, Mona, en Hendrik E. Niemeijer, 2013. Marginalia to the Daily Journals of Batavia Castle (1659-1799) : A digitized contemporary chronological entry to archives of the Dutch East India Company (VOC). - Jakarta: Arsip National Republik Indonesia / The Corts Foundation, 2013. [nl]
• RGP-GS166, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume II, Outward-bound voyages from the Netherlands to Asia and the Cape (1595-1794). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 765 p., [en] - ISBN 90-247-2270-5
• RGP-GS167, 1979. Dutch-Asiatic Shipping in the 17th and 18th centuries, Volume III, Homeward-bound voyages from Asia and the Cape to the Netherlands (1597-1795). - Den Haag: Martinus Nijhoff, 1979. - 626 p., [en] - 90-247-2282-9
• Roos, Doeke, 1987. Zeeuwen en de VOC. - Middelburg: Stichting VOC Publicaties, 1987. - 186 p., [nl] - ISBN 90-70-17-42-94
• Verstegen, M.A.M., 2001. De Indische Zeeherberg : de stichting van Zuid-Afrika door de V.O.C.. - Zaltbommel: Europese Bibliotheek, 2001. - 136 p., [nl] - ISBN 90-288-2680-7